Basisschool "Refentse"

De grote basisschool waar de medewerkers van stichting ProCon in de zomer van 2017 hebben geholpen heet “Refentse”. De school ligt in het township Namakgale bij de plaats Phalaborwa. Een township is een woonplaats voor de zwarte bevolking aan de rand van de stad uit de tijd dat blanken en niet-blanken nog gescheiden van elkaar leefden. Het is een overblijfsel van het apartheidsregime dat midden jaren negentig eindigde met het aantreden van Nelson Mandela als eerste zwarte President van Zuid-Afrika. De onderkomens in de townships zijn nog steeds zeer primitief. Vaak bestaan ze uit niet meer dan simpele huisjes met 4 muren van hout of een vorm van grove steen met golfplaten als dak. Sanitaire voorzieningen zijn er nauwelijks.

De school bestaat uit twee grote stenen gebouwen met ijzeren ramen met tralies ervoor en een golfplaten dak en uit 3 noodlokalen. In de gebouwen is geen airco aanwezig en naast bankjes is er slechts een krijtbord. De school heeft ruim 800 leerlingen, die daar ‘learners’ worden genoemd. In de lokalen zitten vaak meer dan 100 learners bij elkaar met alle negatieve gevolgen van dien. Op het schoolterrein staat verder nog een witte container die dienst doet als bibliotheek. Om aan het ruimtegebrek tegemoet te komen hebben vrijwilligers vorig jaar een overkapping gebouwd samen met lokale werknemers.

De school heeft ons gevraagd deze overkapping verder uit te breiden of om nieuwe lokalen te realiseren zodat kleinere klassen gerealiseerd kunnen worden. Wij willen gaan voor de duurzame oplossing van twee nieuwe lokalen en wij gaan proberen dit met acties en fondsenwerving voor elkaar te krijgen.